Regal Literar

Liliana Popa: Ema Petrescu – “Călătorie printre stele”- o conciliere a trăirilor ce se revarsă într-un regim meditativ și elegiac

Libraria Scriitorilor - Librarie Online cu Publicare Imediata

“Iubiri printre stele”, volumul Emei Petrescu, apărut în 2018 la “Editura Propeller”, l-am primit duminică, 9 mai 2021, la întîlnirea “Poeților cetății”, cu poeții altor cetăți, la Muzeul Satului din Bucureşti.

“Călătorie printre stele”, povestirea cu care se deschide volumul, e o conciliere a trăirilor autoarei, ce se revarsă într-un regim meditativ și elegiac. Am avut de cîteva ori senzația unei relatări, a unui jurnal propriu, dar apoi apar mesajele primite prin vis de la o…conștiință cosmică, la care toți sîntem legați cu scopul de a fi…ghidați spre evoluția noastră. Întîlnirea cu “cercetătorul Dan”, venit dintr-o …. Americă, de fapt de pe planeta Amador, aflată într-o galaxie vecină, ne teleportează pe noi, cititorii, în universul necunoscut, dar părelnic, atît de apropiat.

Profesorul îi explică scriitoarei/psiholog Ema Petrescu că sosirea pe planeta albastră este una gnoseologică, dar și ontologică, pentru a ajuta la împlinirea unei vieți împinite, dar fără a preciza din ce punct de vedere. Explicația cade scurt – “Cînd vă rugați și cînd visați, ne accesați pe noi să vă ajutăm să găsiți soluții pentru prblemele voastre“. Mi-aș dori să întîlnesc și eu o entitate a universului care să vină cu gînduri bune. Doamne, cîte întrebări i-aș mai pune !

Ema Petrescu

Profesorul Dan explică cum se îndrăgostesc cei de pe planeta Amador, și anume datorită vibraților înalte. Hologramele de el aduse dezvăluie parcă un tablou al lui Van Gogh: cer albastru de cerneală, un soare portocaliu, solul galben-verzui cu flori gigantice, verzi. Dacă apare și Micul Prinț…O casă din cristale de cuarț albe, roz, din ametiste… Amarondienii sînt tineri, frumoși, îmbrăcați precum pămîntenii. toți cu ochii fascinanți, de o culoare verzuie. Se hrănesc cu energie și se conectează la cristalele ce se încarcă de la soarele lor, deci e vorba de un alt sistem solar. Cristale ce sînt lăsate în apă să se…curețe, cristale ce le primește fiecare la naștere. Pînă aici toate bune, dar profesorul Dan afirmă că toate rezultatele/descoperirile pămîntenior li se datorează lor.

De fapt, sîntem urmașii lor, hotărăște cercetătorul existent în America, Dan White, dar avînd un corespondent al său pe planeta Amador. Explicația apare după un lung șir de ani de studii, alegînd apoi planeta albastră într-un moment dificil, atacați fiind de alți extratereștrii. Aici, pe Pămînt, fără cristale, fără hrana energetică, ei s-au hrănit cu ceea ce au găsit pe planetă…… Și au așa au început să uite de unde au venit, să trăiască mai puțin, iar vibrațiile au scăzut.

Nimic despre taina vieții si a morții. Tradițiile, religiile de pe Pămînt sînt amintiri despre acei extratereștrii, susține Dan. Povestitoarea, Ema Petrescu, devine instrumentul cunoașterii apolinice, doritoare de forma armonioasă, dar destăinuirile extraterestrului aduc în prim-plan setea de putere și lipsa de iubire din viețile noastre ! Visurile Emei Petrescu au aparențele realului, constituindu-se într-un generator al unei lumi posibile. Cred că textul este scris într-o cheie, ca într-un pariu secret cu ea însăși, dar și cu cititorul.

LILIANA POPA

Liliana Popa – istoric de artă și membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România.
A absolvit Facultatea de Istoria și Teoria Artei –  Universitatea Națională de Artă din București și a urmat, în 2002, Cursuri  de Renaștere  la Institutul Michelangelo din Florența – Italia (Michelangelo Institute of Florence – Via Ghibellina, 88, 50122 Firenze, Italia), fiind prima româncă înscrisă la Institutul Michelangelo din Florența. Din 1990, este reporter, redactor la Radiodifuziunea Română (str. General Berthelot nr 60- 64).

 

Volume de poezie :

1. Portretul în oglindă – editura Tracus Arte, 2014;

Volum lansat: 7 aprilie 2014, la Muzeul Literaturii din bd.Dacia 12.

Cronici literare: Emil Lungeanu în revista “Luceafărul”, Mircea Bîrsilă în revista “Argeșul”.

Prefața de Ioan Groșan, semnal editorial de Horia Girbea în revista “Luceafărul”;

2. Stăpână pe tăcerea mea – editura ART Creativ, 2015; volum lansat la librăria Sadoveanu de pe bd. Magheru.

Cronici literare: Nae Georgescu în revista “Cronica din Iași”, Mircea Bîrsilă în revista “Argeșul”; cu o postfață de Daniel Cristea Enache;

3. Luna nu intră niciodată pe fereastră – editura Tracus Arte, 2018;

Volum lansat 20 ianuarie 2018 la Muzeul Literaturii din str. N.Cretulescu.

Cronici literare: Ana Dobre și Mircea Bîrsilă;

4. Nu mai cred în distanța dintre paralele – editura Betta, 2020;

Volum editat în urma acordării premiului special  “Clara Mărgineanu” din cadrul “Concursului Național de Poezie Radu Cîrneci”, ediția a III-a, organizat de revista “Arena Literară” și “Asociația Difuzorilor și Editorilor – Patronatul Cărții”.

 

Volume de interviuri:

1. Contemporani în mileniul III – volumul I – editura Semne, 2018;

2. Contemporani în mileniul III – volumul II – editura Semne, 2019.

Coordonator al Cenaclului literar ‘Poeții cetății’ și organizator de evenimente culturale la: Casa Memorială „Tudor Arghezi – Mărțișor”, Palatul Brâncovenesc de la Mogoșoaia; Muzeul Național al Satului ”Dimitrie Gusti”, Muzeul de Istorie și Artă al Municipiului București.

A colaborat/colaborează cu  articole, interviuri, informații, cronică plastică, cronică teatrală, comentarii culturale, la zeci de reviste de cultură, printre care:  ”Contemporanul”, ”Luceafărul”, ”Argeșul”, ”Literatura”, ”Cenaclul de la Păltiniș”, ”Cronica de la Iași”, ”Poesia”, ”Luceafărul de dimineață”, ”Arena literară”, ”Viața Românească”, ”Curtea de la Argeș”, ”Teatrul de ieri și de azi”, ”Convorbiri literare”, ”Discobolul” ș.a., și ține zilnic agenda culturală pe pagina Prietenii Radiodifuziunii Române și pe pagina InfoArt.

E dificil, într-o epocă post-postmodernistă, cu o tradiție ce devine pe zi ce trece sufocantă, să mai obții efecte de expresivitate. Liliana Popa își asumă această dificultate. Versurile ei sunt pline de referințe, aluzii, semne culturale, dar într-un discurs ce respiră firesc, evitând prețiozitatea. Naturalețea se obține greu și se pierde ușor, de regulă, într-un parcurs liric scurt, în care fiecare cuvânt contează. Autoarea câștigă însă pariul acesta, și pare pregătită să susțină, creativ, altele. (Daniel Cristea-Enache)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *