Regal Literar

Liliana Popa: „Doi pe o bancă” la Teatrul de Comedie

„Doi pe o bancă” , un text clasic, vechi și modern

Piesa – adevărată anatomie a singurătății.

Dar să nu uităm: există singurătate în doi !

 

Un bărbat și o femeie, la lăsarea întunericului, într-un parc ce devine sufragerie, dormitor, dar mai ales scena disputei, a intrigii ce ce se țese odată cu exultanța senzorială și senzuală a celor două personaje – Vera și Fedea (Iura, Alexei). Doi oameni ce se lasă prinși în iluzia unei iubiri posibile ce poate apărea (într-o formă vagă), totuși….chiar și după trei, patru mariaje ratate. Realizezi că, de fapt, niciunul nu vrea să plece de pe banca aceea, ce închide în ea, ca într-un spațiu miraculos, suspansuri, trăiri, un timp al posibilităților, în care se poate visa la fericire. Și nu asta facem, căutăm ?

Foarte bun Mihai Bendeac în rolul lui Fedea, un perpetuu nemulțumit de ce dobîndise, un aventurier, plin de emfază, chiar libidinos, un mitoman, un bărbat care pleacă de acasă pentru alte și alte femei. Ea, Vera, o femeie singură, fără prea mult discernământ, sensibilă, dornică să aibă o relație stabilă, suspicioasă, excesivă, persuasivă, naivă, angajată mereu într-o confesiune inutilă, fastidioasă.

Dialogurile picarești sînt monologuri detaliate, naratoriale ce nu mai conving pentru că ei nu mai cred în trecutul lor , devenind iresponsabili și nerespunzători ……

Concluzia: amîndoi sînt speriați în fața unei posibile singurătăți într-o lume înnebunită, în această civilizație a divorțurilor, în acest post-apocalips, care ne-a adus destrămarea a tot ce construise omul mai bun în mileniile dinainte: ideea, ba chiar destinul unei familii.

Finalul exploziv pune capăt tuturor problemelor celo doi – explozia de la Cernobîl rezolvă problemele de cuplu ale celor doi, dispărînd cu ei în explozie….

Aleksandr Ghelman, dramaturg rus contemporan, propune reîntâlnirea într-un parc dintre un bărbat și o femeie, prilejul al unor destăinuiri despre destinul fiecăruia marcat de eșecuri. De la cochetărie și minciună, cei doi ajung la un trist adevăr ..

Două destine ciudate, frînte, două destine tragic-comice. Întîlnirea începe cu minciuni dar….. se ajunge la adevăr.. La lăsarea întunericului, El și Ea se-ntîlnesc… în parc. De-aici se naște o comedie emoționantă, în care adevărurile se dezvăluie cu dificultate, dar și cu mult umor și intensitate. Un spectacol despre căutare, despre singurătate și eșec, dar și despre iubire și speranța de a o regăsi.

 

Doi pe o bancă

după Aleksandr Ghelman cu Ilona Brezoianu și Mihai Bendeac

Regia: Mihai Bendeac

Scenografia: Gabriella Spiridon

Muzica: Mihnea Irimia

Traducerea: Boris Melinti

Adaptarea: Mihai Bendeac

 

Liliana Popa

25 iunie 2021

 

LILIANA POPA

Liliana Popa – istoric de artă și membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România.
A absolvit Facultatea de Istoria și Teoria Artei –  Universitatea Națională de Artă din București și a urmat, în 2002, Cursuri  de Renaștere  la Institutul Michelangelo din Florența – Italia (Michelangelo Institute of Florence – Via Ghibellina, 88, 50122 Firenze, Italia), fiind prima româncă înscrisă la Institutul Michelangelo din Florența. Din 1990, este reporter, redactor la Radiodifuziunea Română (str. General Berthelot nr 60- 64).

 

Volume de poezie :

1. Portretul în oglindă – editura Tracus Arte, 2014;

Volum lansat: 7 aprilie 2014, la Muzeul Literaturii din bd.Dacia 12.

Cronici literare: Emil Lungeanu în revista “Luceafărul”, Mircea Bîrsilă în revista “Argeșul”.

Prefața de Ioan Groșan, semnal editorial de Horia Girbea în revista “Luceafărul”;

2. Stăpână pe tăcerea mea – editura ART Creativ, 2015; volum lansat la librăria Sadoveanu de pe bd. Magheru.

Cronici literare: Nae Georgescu în revista “Cronica din Iași”, Mircea Bîrsilă în revista “Argeșul”; cu o postfață de Daniel Cristea-Enache;

3. Luna nu intră niciodată pe fereastră – editura Tracus Arte, 2018;

Volum lansat 20 ianuarie 2018 la Muzeul Literaturii din str. N.Crețulescu.

Cronici literare: Ana Dobre și Mircea Bîrsilă;

4. Nu mai cred în distanța dintre paralele – editura Betta, 2020;

Volum editat în urma acordării premiului special  “Clara Mărgineanu” din cadrul “Concursului Național de Poezie Radu Cîrneci”, ediția a III-a, organizat de revista “Arena Literară” și “Asociația Difuzorilor și Editorilor – Patronatul Cărții”.

 

Volume de interviuri:

1. Contemporani în mileniul III – volumul I – editura Semne, 2018;

2. Contemporani în mileniul III – volumul II – editura Semne, 2019.

Coordonator al Cenaclului literar ‘Poeții cetății’ și organizator de evenimente culturale la: Casa Memorială „Tudor Arghezi – Mărțișor”, Palatul Brâncovenesc de la Mogoșoaia; Muzeul Național al Satului ”Dimitrie Gusti”, Muzeul de Istorie și Artă al Municipiului București.

A colaborat/colaborează cu  articole, interviuri, informații, cronică plastică, cronică teatrală, comentarii culturale, la zeci de reviste de cultură, printre care:  ”Contemporanul”, ”Luceafărul”, ”Argeșul”, ”Literatura”, ”Cenaclul de la Păltiniș”, ”Cronica de la Iași”, ”Poesia”, ”Luceafărul de dimineață”, ”Arena literară”, ”Viața Românească”, ”Curtea de la Argeș”, ”Teatrul de ieri și de azi”, ”Convorbiri literare”, ”Discobolul” ș.a., și ține zilnic agenda culturală pe pagina Prietenii Radiodifuziunii Române și pe pagina InfoArt.

E dificil, într-o epocă post-postmodernistă, cu o tradiție ce devine pe zi ce trece sufocantă, să mai obții efecte de expresivitate. Liliana Popa își asumă această dificultate. Versurile ei sunt pline de referințe, aluzii, semne culturale, dar într-un discurs ce respiră firesc, evitând prețiozitatea. Naturalețea se obține greu și se pierde ușor, de regulă, într-un parcurs liric scurt, în care fiecare cuvânt contează. Autoarea câștigă însă pariul acesta, și pare pregătită să susțină, creativ, altele. (Daniel Cristea-Enache)

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *