Proza Florentinei Dalian are profilul perfect al vieții trăite și ficționalizate: zâmbitoare si timidă, fragilă ca o figurină de porţelan, dar foarte sigură pe sine în clipele de „criză”, de climax, umorul inserat fiind adevărata supapă de ieșire din măruntaiele existenței. Volumul Hanul dintre vii este bine închegat şi ritmat, lucrat în detaliu și cu un parfum stilistic din vremuri trecute și contemporane.
Dacă acesta ar fi fost volumul de debut, atunci sentința critică ar fi fost invariabilă și decisivă: o operă care te prinde, care naște imagini vii, care îți rămâne pe retina imaginației, generozitatea fiind cheia de boltă a lumilor descrise în atâtea medalioane de existențe fugare. Cum, însă, autoarea are un univers de creație confirmat, complex la nivel de scriitor, alternând între genuri – epigramă, poezie și proză -, atunci tot ceea ce rezultă este o confirmare a unei valori literare aflate de fiecare dată la început, fără să se suprapună cu alte scrieri anterioare, printr-o prospețime întotdeauna bine temperată.
Corpusul de bucăți de proză, adunate într-o perioadă de șase ani (2014-2020), reflectă șantierul în care prozatoarea s-a aflat vreme îndelungată, în căutarea unui timp nepierdut. Nu avem aici o teamă față de timpul pierdut, de ceea ce a experimentat, de pildă, Proust prin amintirea involuntară a unui fapt din copilărie când a gustat o pâine coaptă de două ori, înmuiată în ceai, și care în romanul său a devenit o madeleină eternă. De fapt, în cazul Florentinei Dalian avem un filon extra-biografic pe care îl explorează inteligent și meticulos, extrăgând din trecut imagini și secvențe autentice, nu atât în sensul că episoadele și întâmplările s-au petrecut aievea și aidoma, că sunt reale ori nu.
La Florentina Dalian, tehnica folosită este cea a „jurnalului” și „fotografiei” memoriei (fluxul memoriei), asociată cu umorul personal, ponderat și interstițial, ce ascunde mesajul tainic, miezos care este adevărata matrice a prezentului volum de excepție, ca stil și compoziție:
Mda, am înlocuit lumina taborică… am înlocuit-o cu lumini artificiale. Peste tot lumini şi luminiţe, globuri, globuri, globuri, vitrine colorate. Ce sperăm? Să facem mai multă lumină în noi? (Jucării)
A trecut, dar numai aparent, lucrurile profunde și adevărate nu trec. (Hanul dintre vii)
Plecase, poate, şi ca să mai apuce să vadă ceva din lumea pe care urma să o părăsească nu peste mult timp. Ce ciudat! Cât de greu ne dezlipim de lumea asta, cât am vrea să o simţim de a noastră, cât ne-am dori s-o putem căra după noi prin buzunare! Ni se promite o lume mai bună şi credem în ea, dar tot ne pare rău după cea de aici. După munţi, după râuri, după roua dimineţii, după mare… (Dolmabahce Sarayi)
Natură serenă, lucidă, dar nu lipsită de complicaţii existenţiale, generate de o acută conştiinţă morală individuală în oglinda realității personale și înconjurătoare, Florentina Dalian își instrumentalizează direcțiile narative spre o viziune hermeneutică largă, în proximitatea unui univers ce îi aparține și în care se regăsește integral, fără a apela la alte resorturi stilistice superflue. Proza care deschide acest volum plin de bijutierii descriptive confirmă cunoașterea lumii trăite, nu imaginate, din motive transficționale, cum se întâmplă la alți autori calofili. Fraza curge și învăluie simțirea cititorului, creându-se astfel o magie în text, un univers de personaje și de relații care arată că valoarea autoarei nu este o sforțare, ci dovada artei de a fi naturală, autentică.
„Începuse ninsoarea. În lumina becurilor, fulgii căpătau un dans amețitor, pe care se opri o clipă în loc să-l privească. Bătăile inimii nu i se potoliseră. Orașul era luminat feeric și toată această feerie vorbea despre o fericire artificală, dar care îți dădea o stare de bine. Viscolea și prin sufletul ei și deodată îi veniseră lacrimile. I se amestecau pe obraji cu fulgii topiți, dar ea nu mai simțea nici frigul, nici fulgii, ci doar inima bătându-i a tristețe, a regrete, dar și a bucurie. În seara asta va veni Moș Crăciun și la ei. Pentru prima dată de când se știu.” (La noi, de ce nu vine Moș Crăciun?)
Când umorul apare în decor grecesc, acesta este irumptiv, stârnind hohote de râs, de vezi ca în niște cadre de film ceea ce se „întâmplă” printre cuvinte, în aceste falduri frastice. Lumea lui Zorba este readusă la viață în câteva notații ce farmecă și se acumulează ca într-o cascadă de imagini și de replici. Din această ultimă perspectivă, dialogul este una din armele forte ale prozatoarei, care stăpânește aproape dramaturgic, nu mai puțin vivace, „arta conversației”.
– Ai văzut delfinul? Așa-i că-i frumos?
– Da, căpitane, răspund topită.
Nu mă privește, stă cu ochii lipiți de mare.
– Ești frumoasă, lady, și m-am prins că mă placi. Dar eu sunt logodit.
– E frumoasă logodnica ta?, mormăi, cu inima cât un purice.
– Tu ce spui, e frumoasă?, întreabă, arătând cu mâna în larg.
– Ești… logodit cu delfinul?
(Delfinul)
Piesa de rezistență și de sinteză stilistică a volumului, proza care dă titlul volumului, ne surprinde prin vastitate și desfășurare, povestind, în racursi, o întâmplare fascinantă despre o reîntâlnire într-un decor potrivnic, de viscol („….a fost demult și a fost degeaba”), dar într-o vibrație afectivă cu un efect liric aparte. De aceea, putem afirma că „le style c’est l’homme même”, după celebra expresie aparţinând lui Buffon, și adaptând aici, că „stilul este Florentina Dalian însăși”.

S-a născut în Bucureşti, la 29 martie 1968. A absolvit cursurile Școlii Generale nr. 1 Munteni-Buzău, Ialomița, ale Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Slobozia (la clasa de Informatică) și ale Institutului Politehnic București (Facultatea de Tehnologie Chimică Anorganică).
Locuiește în Slobozia, unde își exercită profesia de inginer chimist.
A publicat următoarele volume de proză și poezie:
- „Hanul dintre vii” – proză scurtă; editura Universitară, București, 2021
- „Deal fără turme” – haiku; editura PIM, Iași, 2020
- „Ostrov” – poezie; Editura „Detectiv Literar”, București, 2019
- „De râsul Cucilor” – proză scurtă umoristică în colaborare cu umoristul constănțean Ananie Gagniuc; Editura „Dobrogea”, Constanța, 2018
- „Domnișoara Nimeni” – poezie; Editura „Eikon”, București, 2017
- „Miss Univers” – proză scurtă umoristică; Editura „Dobrogea”, Constanța, 2017
- „Înainte de magnolii” – roman; Editura „Tipo Moldova”, Iaşi, 2014
- ”A unsprezecea poruncă” – proză scurtă; Editura „Rafet”, Rm. Sărat, 2012 (ed. I); Editura „Eikon”, Cluj-Napoca, 2014 (ed. II)
- „Scrisori netrimise” – roman; Editura Fundaţiei Culturale „Antares”, Galaţi, 2011
- „Aceeaşi lună peste sat” – proză scurtă; Editura „Remus”, Cluj Napoca, 2010
- „Şi copiii se îndrăgostesc” – proză scurtă; Editura „Clubul Saeculum”, Beclean, 2008
A obținut premii literare pentru proză, poezie, dramaturgie, proză umoristică și haiku.
- Publică în reviste literare/ culturale din țară, printre care amintim: „Lumina literară și artistică”, „Leviathan”, „Detectiv Cultural”, „Helis”, „Literadura”, „Spații Culturale”, „Scârț”, „Baaadul literar”, „Cafeneaua Literară” ș.a.
- Este prezentă cu creații literare în mai multe volume colective și antologii și este cuprinsă în Dicționarul Personalităților Ialomițene și în Albumul-monografie al comunei Munteni-Buzău.
- Este membră a Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, membră fondatoare a Clubului Umoriştilor Constănţeni „Prăvălia cu umor” și a Asociației Culturale „Leviathan” din București și membră a Uniunii Epigramiştilor din România și a Societăţii Române de Haiku București.
Despre creațiile sale au scris: Adrian Dinu Rachieru, Ion Roşioru, Marius Chelaru, Virgil Diaconu, A. G. Secară, Passionaria Stoicescu, Titi Damian, Liviu Comşia, Valeria Manta Tăicuțu, Daniela Șontică, Stan Brebenel, Tudor Cicu, George Corbu, Romeo Aurelian Ilie, Ionuţ Caragea, Aurel Podaru, Maria-Daniela Pănăzan ș.a.