666 – O analiză ortodoxă bazată pe Sf. Părinți (Pr. Teologos)

Autor: Pr. Teologos Cadar

666 – cel mai (in)faimos număr din istoria ortodoxiei, a iscat numeroase controverse legate de semnificația sa și de legătura sa cu Antihrist. Foarte puțini dintre comentatori, însă, se bazează pe ceea ce spune tradiția Bisericii, pe ce spun Sfinții Părinți, în principal Sfântul Andrei Criteanul.

Vizionați mai jos o analiză în acest sens, analiză în care părintele Teologos scoate la iveală lucruri mai puțin cunoscute publicului larg în legătură cu 666.

Mulțumiri

Înainte, însă, de clip, am dori să aducem mulțumiri dl. dr. prof. univ. emerit Georgios Mantzaridis cu care am discutat din destul această temă și care a fost cel care mi-a atras atenția asupra tâlcuirii patristice legate de 666.

Dl. profesor s-a născut în Tesalonic în anul 1935, unde a devenit, în 1957, licențiat al Facultății de Teologie, instituţie de învăţământ cu care s-a identificat timp de 50 de ani. În anul 1960 a primit titlul de Doctor în Teologie al Facultăţii de Teologie din Tesalonic, fiind ulterior autor al unui impresionant număr de titluri (peste 200) sub formă de monografii, studii, articole şi ediţii critice ale unor opere patristice, cu impact major în cercetarea teologică. Pentru opera sa teologică bogată şi diversă, domnul profesor Mantzaridis a primit, în anul 1986, cea mai înaltă distincţie a Patriarhiei Ecumenice; în anul 1987, „Crucea de Aur” din partea Mitropoliei Germaniei, iar în anul 2001, distincţia „Crucea patriarhală pentru mireni” din partea Patriarhiei Române.

Sfântul Paisie și 666

Tot în acest context, poate că este să menționăm că, în pofida a ceea ce se crede, Sfântul Paisie nu a menționat că, în sine, codul de bare UPC este „pecetea lui Antihrist” ci mai degrabă se referea la sistemul de urmărire globală a oamenilor fără însă să spună că modalitatea prin care oamenii vor fi urmăriți ar fi codul de bare UPC, care astăzi este total depășit de sisteme de codificare mai noi, în special de sistemul QR (și nu numai).

După videoclip aveți transcriptul acestuia.

Vizionare plăcută!

VIDEO (click)

TEXT

Doamne, ajută! Să ne ajute bunul Dumnezeu! Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne, Iisuse Hristoase miluiește-ne pe noi! Amin!

M-au rugat mulți să le vorbesc despre Antihirst. Mă rog, nu este o temă foarte dulce, dar este o temă foarte la modă, din păcate, și foarte necesară, mai ales cu toate vaccinurile astea despre care unii spun  că sunt pecetea lui Antihirst. Vaccinurile nu sunt pecetea lui Antihrist, dar, cu toate astea, vaccinul este o problemă foarte, foarte serioasă, și trebuie tratată ca atare, și trebuie foarte multă rugăciune și foarte mult discernământ. Dar acum să nu intrăm în detalii, pentru că acum vreau să vă vorbesc puțin despre Antihrist.

Capitolul 13 din Apocalipsă

Foarte mulți, când vorbesc despre Antihrist, leagă prezența lui de celebrul cap. 13 din Apocalipsă, care spune așa: „Şi ea îi sileşte pe toţi, pe cei mici şi pe cei mari, şi pe cei bogaţi şi pe cei săraci, şi pe cei slobozi şi pe cei robi, ca să-şi pună semn pe mâna lor cea dreaptă sau pe frunte. Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei. Aici este înţelepciunea. Cine are pricepere să socotească numărul fiarei; căci este număr de om. Şi numărul ei este şase sute şaizeci şi şase.” (Apoc. 13, 16-18)

Termenul de „antihrist” nu apare în Apocalipsă

Întâi de toate, după  cum vedem, nu se vorbește de Antihrist. De fapt, în toată Apocalipsa, trebuie să știți, fraților, că nu se vorbește de Antihrist. De Antihrist se vorbește doar în Prima Epistolă Sobornicească a Sf. Ioan Teologul : „Copii, este ceasul de pe urmă, şi precum aţi auzit că vine Antihrist, iar acum mulţi antihrişti s-au arătat; de aici cunoaştem noi că este ceasul de pe urmă.” – [Când spune] „ceasul de pe urmă”  Sf. Ap. se referă atunci, deci în urmă cu 2000 de ani –

„Antihristul” apare în 1 Ioan

Dintre noi au ieşit, dar nu erau de-ai noştri, căci de-ar fi fost de-ai noştri, ar fi rămas cu noi; ci ca să se arate că nu sunt toţi de-ai noştri, de aceea au ieşit. Iar voi, ungere aveţi de la Cel Sfânt şi ştiţi toate. V-am scris vouă, nu pentru că nu ştiţi adevărul, ci pentru că îl ştiţi şi ştiţi că nici o minciună nu vine din adevăr. Cine este mincinosul, dacă nu cel ce tăgăduieşte că Iisus este Hristosul? Acesta este antihristul, cel care tăgăduieşte pe Tatăl şi pe Fiul.” (I Ioan, 2, 18-22)

Deci vedem că apare de trei ori cuvântul Antihrist, în Biblie apare de cinci ori, dar nu apare în Apocalipsă. Vedem că încă de pe vremea Sf. Ap. Ioan Teologul se vorbește despre ceasul de pe urmă. De ce? Pentru că încă de pe vremea Sf. Ap. Ioan Teologul starea duhovnicească a societății era atât de joasă încât Antihristul putea să vină dintr-o clipă în alta.

Sfârșitul lumii era așteptat de la începuturi

Și, trebuie să știți că, în Biserica primară, creștinii aveau această conștiință a unei venirii iminente a Antihristului, și mai ales a lui Hristos – deci a Doua Venire, Parusia cum se numește. Și, din cauza asta, Sf. Ap. Pavel este nevoit să scrie două Epistole către Tesalonicieni care să trateze această problemă a sfârșitului lumii. Și învățătura Bisericii, și Mântuitorul spunea asta, că nimeni nu știe când va fi a Doua Venire. Pentru că asta depide de pocăința oamenilor.

Pocăința întârzie sfârșitul lumii

Deci, vedem că, încă de pe vremea Sf. Ap. Ioan, erau întrunite condițiile să vină Antihrist. Dar pocăința oamenilor, datorită jertfei lui Hristos și datorită ridicării nivelului duhovnicesc prin această jertrfă, prin această înviere a Domnului, datorită ridicării nivelului duhovnicesc al nostru, al oamenilor, au amânat venirea lui Antihrist. Deci, câtă vreme oamenii se vor pocăi, Antihristul nu va veni, lumea va continua. Însă, într-adevăr, suntem către final, și asta nu datorită faptului că oamenii păcătuiesc, cu toate că oamenii păcătuiesc mai mult ca altădată, ci datorită faptului că oamenii nu se mai pocăiesc, nu ne mai pocăim. Dacă ne-am pocăi, dacă am încerca să devenim mai buni, atunci Dumnezeu ar continua lumea, ar prelungi timpul, pentru că timpul ne este dat pentru pocăință. Dacă noi nu ne mai pocăim, dacă noi nu încercăm să devenim mai buni, timpul nu-și mai are sensul, rostul.

Virtutea trece drept păcat

Și noi nu ne mai pocăim pentru că marea problemă astăzi nu este că păcatul este mai mult – cu toate că este și asta – ci, pentru că astăzi păcatul trece drept virtute și virtutea drept păcat. Dacă furi, ești șmecher; dacă faci un rău aproapelui tău, l-ai dovedit; dacă faci anumite păcate trupești, ești bărbat  -înțelegeți ce vreu să spun! -, dacă ești blând, ești mototol; dacă te smerești, ești un prost…. Ei, în clipa în care virtutea trece drept păcat și păcatul drept virtute, oamenii nu se mai pot pocăi, oamenii nu se mai pot întoarce, și deci sunt condamnați să se ducă spre autodisturgere, oricum vedem această spirală a escaladării unui conflict intercivilizațional, al unei polarizări crunte a societății, a unor camere a egoismului nostru interior în care nu avem pe nimeni altcineva decât pe noi înșine. Deci trebuie să ne pocăim!

Sărim direct la Capitolul 13 de dragul lui 666

Este foarte interesant faptul că foarte mulți specialiști în tema Antihristului lasă la o parte toată Apocalipsa, toate celelalte 12 capitole, și sar la cap. al 13-lea, și de aici la aceste versete, și socotesc că au dezlegarea sigură doar a acestor versete și mai ales a lui 666, fără însă să aibe niciun fel de idee, niciun fel de descoperire de la Dumnezeu referitoare la toate celelate. Trebuie să știți, fraților, că acestea se fac în Biserică, și se fac pe baza Sfinților Părinți, pe baza oamenilor care au fost luminați de Dumnezeu în acest sens. Și, deci, socotesc că nu este bine să ne încredem gândului, ci trebuie să intrăm în ascultarea Tradiției, a Sfinților Părinți, exprimată în cazul monahilor/monahiilor prin stareț/stareță și pentru mireni prin duhovnic și prin consensul Sfinților Părinți.

Acuma să vedem ce spun Sfinții Părinți legat de asta. Dar, înainte de a vorbi despre ce spun Sfinții Părinți legat de 666 – și vă avertizez că ceea ce spun Sfinții Părinți e mult mai periculos decât ceea ce spun diferiții interpretatori, ca să spun așa-, este și mult mai periculos și mai important ceea ce spun Sfinții Părinți și mai ales acționabil – adică putem să facem ceva cu această informție, cu ceea ce spun Sfinții Părinți. Dar, până să ajungem la ceea ce spun Sfinții Părinți o să trec în revistă foarte sumar cele mai cunoscute poziții, relatări, cu referire la celebrul 666.

666 și 616

Întâi de toate trebuie să știți că există două versiuni, una spune de 666 și cealaltă spune de 616, dar Biserica din primele veacuri a acceptat 666 și a respins 616, și au spus toți Părinții că 616 este o greșală de copiist. De ce? Pentru că 666 se scrie în limba greacă, în limba în care a fost scrisă Apocalipsa: χξστ. Romanii, evreii, nu aveau cifre, aveau litere și foloseau litere pe post de cifre. În cazul grecilor avem: α =1 ; β =2 ; … ; ι =10 ; κ =20 ; … Este un sistem mult mai greoi decât sistemul arab, și din cauza asta a dispărut sistemul de numerație grec, și se folosește sistemul de numerație arab.

Dar pe vremea respectivă nu exista alterniativă, și din cauza asta pe cele mai vechi papirusuri era scris χξστ, care este 666. Și pentru că ξ seamănă cu un șarpe, cu un tirbușon, poate fi interpretat ca și ι. Din cauza asta anumiți copiiști, puțini, au copiat χιστ [666] în χισι [616] – ι este 10, pe când ξ este 60. Deci [este] 666 care este scris χξστ, datorită faptului că grecii și alte popoare din vechime nu aveau un sistem de numerație dedicat pentru cifre.

Gematria: Nero = 666

Datorită faptului că grecii foloseau litere în loc de cifre, în Antichitate era foarte folosită așa numita gematria, care numele vine de la geometira, spun unii, adică de la știința măsurării. Gematira este știința măsurării numelui, adică fiecare literă însema o cifră, numele era format din litere, aceste litere însemnau niște cifre, se facea total și la sfârșit dădea o sumă. După cum spune în Apocalipsa: „Cine are pricepere să socotească numărul fiarei; căci este număr de om.” (Apoc. 13, 18) Deci se refera aici Sf. Ioan la gematria și foarte mulți comentatori socotesc corect, de altfel, pe baza gematriei, că este vorba de numele unui om care dă 666. Și acesta, după cei mai mulți comentatori, este vorba de împăratul roman Nero, care dă pe baza acestei metode 666.

Și, într-adevăr, Biserica spune că Nero nu a fost Antihristul, ci a fost o preînchipuire a acestui malefic personaj care va veni la sfârșitul veacurilor. Și asta datorită faptului că Nero a fost primul mare prigonitor al creștinilor. Nero îi prindea pe creștini și le dădea foc, îi punea pe post de torțe la chefurile lui, s.a.m.d, îi chinuia într-un mod foarte cumplit și așa au murit mii și mii de creștini, inclusiv Sf. Ap. Pavel și Sf. Ap. Petru. Deci, o primă tâlcuire a acestui 666 este pe baza gematriei, adică literele din numele respectiv în greacă sau ebraică va da 666.

Nu trebuie să găsim atât numele cât esența lui 666

Acuma, fraților, nu încercați să căutați nume, pentru că ceea ce este foate important este altceva. Nu este vorba să găsim cine este persoana, ci să găsim esența persoanei, cine este Antihristul de fapt, în sine, în el însuși, astfel încât să ne putem feri de el, de lucrul ăsta. Pentru că persoana, chiar dacă am spune că este cutare sau cutare, pe de-o parte am genera ură sigur, frică între oameni și, pe de-o parte ce poți să-i faci?! Adică, să fim, serioși, cum se spunea și despre Nero, sau Hitler: poți să te duci să-i dai în cap? Deci, pe noi ne interesează mai degrabă esența Antihirstului, cine este Antihirstul în esența sa.

Mary Stewart Relife și codul de bare

De acolo, dincolo de gematria a apărut celebra problemă a codului de bare, care dă 666. Dar, trebuie să știți, fraților, că acesta nu este adevărat! Această problemă a codului de bare UPC (Universal Product Code), un standard depășit și scos din uz astăzi, a provenit de la o înșelată, pe numele ei Mary Stewart Relife, care a scris într-o carte, „The new money system” despre acest lucru. Doamna respectivă întâi de toate nu era ortodoxă, nu era nimic, și, dincolo de această înșelare cu codul de bare, a scris și alte înșelări în cele două cărți ale ei, în 1981, „The new money system” și, în 1982, „When Your money fails”.

A spus că Anwar Sadat, celebrul președinte al Egiptului, este Antihirstul și, culmea, președintele respectiv a fost asasinat la scurt timp după ce doamna respectivă spusese că el este Antihristul. Și, după asta doamna respectivă s-a refugiat în profeții și a spus că sfârșitul lumii va fi pe undeva prin anul 2011, prin octombire, dacă țin eu minte, sau august. Deci, fraților, în clipa în care promovăm anumite lucruri, hai să verificăm și sursele, să vedem sunt ortodoxe, sunt Sfinții Părinți, sunt valide în Biserică? Pentru că dacă mergem pe astfel de căi ne putem înșela amarnic.

Preînchipuiri ale sfârșitului lumii

Acuma, într-adevăr, Apocalipsa spune aici: „Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei.” (Apic. 13, 17) Asta, să știți că s-a întamplat pe vremea unor împărați romani, care, în clipa în care creștinii se lepădau de Hristos li se punea un semn pe mână sau pe frunte și atuncea puteau să cumpere din Agora, din piața publică. Bineînțeles că asta, ca și în cazul lui Nero, nu era o împlinire practică a acestei profeții, adică Antihristul era pe vremea lui Dioclețian, Dominițian sau Nero, ci e vorba de o preînchipuire a acestui sistem de înregimentare global, care va exista la sfârșitul veacurilor și care încă nu știm exact ce este. Însă se văd foarte bine aceste tendințe cu recunoaștere facială…

Textul original (grec) este cheia

Dar, fraților, să avem grijă să nu absolutizăm, să nu spunem că tehnologia asta sau astălată e satanică, pentru că, de fapt, nici o tehnologie nu e satanică ci scopurile în care sunt folosite, și pot fi foarte malefice. Noi trebuie să fim aproape de Dumnezeu, să avem luminarea necesară. De ce? Pentru că a treia linie care provine de la Sfinții Părinți se bazează pe faptul că în Biblie nu scrie așa cum întâlnim noi în Bibila românească, 666. Am spus că grecii nu aveau cifre, aveau litere pe post de cifre și că scrie acolo χξστ și spun Sfinții Părinți că Duhul Sfânt, Care l-a insuflat pe Sfântul Ioan Teologul știa numele Antihrstului, însă nu a vrut să pună acest nume malefic în cartea sfântă și atunci a pus numele esenței lui, pentru că, de fapt, pe noi asta ne interesează.

666 : Hristosul străin de cruce

După cum în profeția celebră de la Isaia s-a pus numele esenței Mântuitorului și s-a spus acolo: „Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel.” (Isaia 7, 14) care se tâlcuiește „cu noi este Dumnezeu”. Numele Mânuitorului nu a fost Emanuel, a fost Iisus, după cum știm, însă numele esenței Lui este Emanuel, adică „cu noi este Dumnezeu”. La fel și la Antihrist, la cel satanizat cu toată puterea diavolului –  Antihristul nu va fi diavolul, ci va fi omul care va primi în sine toată puterea diavolului-, numele esenței lui va fi Χξστ  (Χ– Χριστός (Hristos); ξ – ξένος (străin); στ – σταρυος (de cruce) ). Că spun Sfiții Părinți că este un Hristos xenos stavrou, adică un Hristos străin de cruce.

Antihristul va fi, chipurile, „bun”…

Adică Antihristul „va rezolva” toate problemele omenirii, o să stea oamenii pe o canapea mult mai pufoasă decât cea pe care stau eu acum, o să fie tolăniți, cu o burtă uie așa, cu o telecomandă sau o tastatură la dispoziția lor, sau poate printr-un alt mod, o să comande tot ce le dorește sufletul, o să fie robi patimior lor și nu o să facă nimic altceva, o să fie robi plăcerilor lor.

Și asta este foarte, foarte periculos! Și, din cauza asta, a spus acolo Sfântul Ioan Teologul, și prin el Duhul Sfânt: aveți grijă de hristoșii străini de cruce, adică de cei care vă oferă totul fără iubire, fără jertfă, fără efort – pentru că iubirea înseamnă efort, înseamnă efortul de a-l iubi pe celălalt, de a ieși în întâmpinarea celuilalt, de a-l asculta pe celălalt – să nu uităm că ascultarea este întâi de toate iubirea desăvârșită a ucenicului față de stareț, a fiului față de părinte, a părintelui față de fiu; bineînțeles fiecare cu limitele lor, numai ascultarea monahului merge la desăvârșire.

…însă Antihristul va elimina iubirea

Ei, în clipa în care dispare iubirea, în clipa în care dispar toate acest lucruri, omul devine ca o bestie, tras ca boul de belciug de patimile sale, de dorințele sale, și atunci cum mai poate să existe civilizație? Nu mai poate să existe civilizație pentru că fiecare va fi stăpânit de împlinirea dorințelor, va fi rob plăcerilor, și va fi tras de ele. Și atunci nu va mai veni o durere analoagă, nu va mai veni o cruce analoagă. Deci e vorba de asfaltarea civilizației, de topirea civilizației, și ăsta va fi marele pericol, și acesta va fi Antihristul, un Hristos străin de cruce.

Pericolul absolutizării căutării lui 666

Acuma, trebuie să știm că problema cea mare, în toată această discuție despre Antihrist, este faptul că chiar această preocupare exagerată despre Antihrist este de natură, foarte probabil, vă rog să mă iertați, de natură antihristică, pentru că Îl lăsăm pe Hristos, nu ne ocupăm cu Hristos, nu mai dorim să ne unim cu Hristos, ci căutăm încontinuu să rezolvăm tot felul de puzzeluri, tot felul de ghicitori și încercăm să explicăm tot felul de profeții, după cum spune Sf. Ap. Petru în Scriptură: nici o profeție nu se tâlcuiește singură, ci în Biserică, în sensul Sfinților Părinți.

Din cauza aceasta să fim foarte atenți, să nu intrăm, să nu fim cuceriți de tot acest duh al venirii lui Antihirst, să ne refugiem în viitor și să fim captivi viitorului. Trebuie să trăim în prezent, pentru că prezentul ne mântuie. Și Antihristul o să vină, fie că vrem noi, fie că nu vrem, dar noi, prin lipsa noastră de pocăință, prin lipsa noastră de concentrare pe noi, acum în prezent, pe ascultarea noastră jertfitoare față de ceilați, de fapt îl grăbim pe Antihirst.

Antihristul din noi

Și, dincolo de asta trebuie să știți că este mult mai periculos antihristul din noi, adică lucrarea demonică din noi, decât acel Antihrist care va veni odată, cândva, în viitor, undeva, poate foarte departe de locul în care ne petrecem noi viața ș.a.m.d. Deci trebuie să ne concentrăm foarte mult pe lucrarea demonică din noi, pentru că asta ne afectează mult mai mult și mult mai intens și ne putem chiar pierde mântuirea.

Deci, mare, mare atenție, să nu începem să găsim peste tot antihriști, pentru că o să trăim o viață de om hăituit, de vânat. Și, în clipa în care vorbim despre toți că sunt diabolici, că toți sunt criminali, acuma o să și deviă. Dacă eu v-aș înjura încontinuu pe dumneavoastră, v-ar conveni? Nu v-ar conveni, bineînțeles. Asta nu înseamnă că trebuie să avem ochelari roz și să spunem că totul este bine. Nu este bine și omenirea se îndreaptă spre direcția respectivă, chiar cu pași mult mai repede decât ar trebui.

Trebuie însă să avem multă atenție, să ne concentrăm pe unirea dintre noi, pe rugăciune, pe unirea cu Dumnezeu. Și, când spun rugăciune, spun și rugăciune pentru noi și pentru cei care socotim noi că nu fac bine, să-i lumineze bunul Dumnezeu. Să fim foarte atenți la tema asta!

Nu știm când vine: Nu s-au împlinit încă anumite semne

Acuma, desigur, o să mă întrebati când o să vină Antihristul. Nu se știe, pentru că depinde de pocăinta oamenilor, dar vă dau un semn, și nu o să dau eu, ci un sfânt foarte recent, e vorba de Sf. Ioan Maximovici la care a venit un ucenic și i-a spus: „Vlădică, da’ de ce nu vine sfârsitul lumii?”, „Da’ de ce să vină sfârșitul lumii?”. Și a spus ucenicul: „Păi a spus Mântuitorul că în clipa în care Evanghelia va fi propovăduită la toate neamurile, în clipa respectivă va veni sfârșitul lumii”. Și a spus Sf. Ioan Maximovici: „Dar stai puțin, Evanghelia ca să fie propovăduită la toate neamurile, trebuie să fie propovăduită ca Evanghelie, adică în contextul ortodox, în context adevărat”.

Ortodoxia biruitoare

Dacă eu ca și conchistador vin și propovădueisc Evanghelia cu sabia, asta nu e propovăduire a Evangheliei, propovaduirea Evangheliei trebuie să fie în context ortodox. Deci, întâi de toate, trebuie să existe contextul ortodox pe tot globul. Deci, porțile iadului nu vor birui Ortodoxia și Ortodoxia va învinge. Și abia după aceea se va da lupta finală între Hristos și Antihrist, și Hristos va fi biruitor. Să nu vă fie frică, că Hristos va birui. Hristos biruie și acum și în viitor. Apocalipsa nu este o carte despre Antihrist, Apocalipsa este o carte de iubire a Bisericii cerești față de Mielul învingator.  Să avem discernământ și curaj în Hristos! Doamne ajută!

Vă rog să mă iertati!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.