Interviu – Matei Bucur Mihăescu: „….muzica există pentru a uni popoarele, nu pentru a le dezbina!”

MATEI BUCUR MIHĂESCU s-a născut la data de 30 ianuarie 1995 și este, deopotrivă, pianist, compozitor și dirijor. Considerat ,,copilul – minune al muzicii clasice românești contemporane”, el reprezintă confirmarea valorii culturale și muzicale românești din dublă perspectivă: interpretativă și componistică. Creațiile compozitorilor clasici, moderni și contemporani, fac deja parte din portofoliul său pentru pian, iar multiplele compoziții pentru pian, orchestră și cor (peste 500) arată că suntem martorii unui talent muzical complex, de excepție atât în România, cât și în întreaga lume.

 

Florentin Streche: Cine este Matei Bucur Mihăescu, pentru cei care nu te cunosc?

Matei Bucur Mihăescu: În primul rând, vă mulțumesc frumos pentru acest interviu și felicitări pentru toată activitatea dvs. Publicația Regal Literar este o necesitate în peisajul cultural românesc care, din păcate, nu a trecut încă de “pandemie”, și nu mă refer la cea medicală. Pentru cine nu mă cunoaște, sunt pianist, compozitor și dirijor de muzică clasică. Fomarea mea este de muzician în muzica clasică. Am absolvit Conservatorul la specializarea Dirijat orchestră simfonică. În paralel, mi-am desfășurat activitatea de pianist, cu care mi-am început cariera de artist.

Încă de la vârsta de cinci ani, am început să cânt la pian, fiind îndrumat de bunicul meu, binecunoscutul Petre Mihăescu, compozitor de muzica ușoară din „generația de aur”, ale cărui șlagăre se pot asculta și astăzi. El a fost primul îndrumător și cel mai apropiat, pentru că datorită lui mi-am descoperit și cultivat talentul muzical. A urmat admiterea la Colegiul de muzică „George Enescu”, într-o perioadă când selecția candidaților era solicitantă și strictă. Începând de la vârsta de 9 ani am ieșit pe scenă, concertul meu de lansare având loc în anul 2006, la Ateneul Român în fața unui public de 1000 de persoane. Concertul, intitulat „Speranțe. Certitudini„, a durat aproximativ două ore și jumătate, și am interpretat la pian un repertoriu cuprinzător, de la baroc la contemporan, atât din creații naționale, cât și internaționale. În a doua parte, alături de orchestra și corul Operei, am interpretat un concert pentru pian și orchestră de J.S. Bach, pentru ca, la grand finale, să surprind publicul cu o compoziție proprie pentru pian, cor și orchestră în primă audiție. Sala m-a ovaționat minute în șir, în picioare. Aveam atunci doar 11 ani. Au urmat numeroase concerte, în țară și în străinătate, unde mi-am încântat auditoriul cu un repertoriu vast din muzica marilor compozitori ai lumii, precum și cu compoziții proprii pentru care am fost apreciat în mod deosebit. De altfel, activitatea de compoziție a intervenit rapid și natural în pregătirea mea, pentru că eu consider că mă pot exprima mult mai bine la nivel de creator, dincolo de strictețea pe care o impune calitatea de interpret. Încă de mic am fost curios să văd ce înseamnă creația muzicală, având libertatea de a mă exprima muzical, alături de îndrumători valoroși din țară și din străinătate.

Florentin Streche: Ne poți menționa câteva nume dintre mentorii dragi?

Matei Bucur Mihăescu: Am avut parte de mentori timpurii, formați de școala rusească, de aceea, cu această ocazie, ținând cont de contextul politic, aș vrea să atrag atenția că valorile culturale ale niciunei națiuni nu trebuie influențate de ideologii sau partide politice. Nu ar trebui să existe discriminare din acest punct de vedere, deoarece muzica există pentru a uni popoarele, nu pentru a le dezbina! În compozițiile mele se poate recunoaște adeseori dramatismul specific lucrărilor rusești, ca rezultat al anilor de pregătire artistică. În același timp, am beneficiat de o perfecționare muzicală multiculturală, aș putea spune, atât în domeniul interpretării pianistice, cât și al compoziției, în calitate de bursier la cursurile de master class organizate la Viena și susținute de profesori din Europa, America și Asia. Am înțeles ulterior că valoarea produsului componistic are totuși particularități, în funcție de zona artistică de exprimare.

Florentin Streche: După această călătorie între stilurile lumii, unde te situezi la nivel artistic?

Matei Bucur Mihăescu: După această călătorie în întreaga lume, după pregătiri de înaltă clasă, am ales să îmi desăvârșesc studiile muzicale la Universitatea Națională de Muzică din București, unde am făcut o sinteză a celor învățate în cariera timpurie. Din păcate, școala muzicală românească se focalizează pe acest curent ultra-avangardist, de inovație cu orice preț, care contrazice bazele și principiile muzicale clasice de Frumos. Din acest motiv nu am urmat cursurile de componistică, ci cele de dirijat orchestră simfonică. Eu sunt, astfel, în asentimentul publicului majoritar meloman. Noi, ca artiști, compunem și interpretăm pentru publicul dornic să asculte muzică de calitate, nu invenții șocante, forme fără fond.

Florentin Streche: Cum ai reușit să te impui, în calitate de student și artist, de artist prodige, în cadrul anilor de studenție ai Conservatorului?

Matei Bucur Mihăescu: E adevărat că am fost criticat inițial pentru intențiile artistice creatoare și nu numai, deoarece profesorii îmi cunoșteau activitatea, însă m-am distanțat de aceste tendințe, pentru că, în momentul când te formezi ca artist și ai concepții clar definite, nu poți fi deturnat de nimeni. Și am avut norocul ca nume importante din muzica românească să îmi recunoască calitățile și să nu îmi îngrădească în niciun fel actul artistic și creator. În ceea ce privește formarea din cadrul secției de dirijat, am făcut o selecție a informațiilor primite, iar, per ansamblu, am progresat și am colaborat cu maeștrii foarte bine. Consider că formarea din acești patru ani de Conservator reprezintă un plus în cariera artistică.

Florentin Streche: Dintre dirijorii cunoscuți, Sergiu Celibidache considera că actul artistic se întâmplă numai în sala de audiții, nefiind de acord cu înregistrarea concertelor sale. Cum te poziționezi în raport cu această idee în calitatea de dirijor, drept un continuator sau un inovator?

Matei Bucur Mihăescu: Consider că muzica de valoare nu trebuie să fie exclusiv clasică. Avem în jurul nostru o mulțime de exemple din diferite stiluri contemporane. Revenind la concepția maestrului Sergiu Celibidache, sunt de aceeași părere, că uniunea dintre artist și public se înfăptuiește direct, live, în prezenta celor care vin în sala de concerte. Energia despre care vorbea Celibidache este reală, când muzica este ascultată împreună cu artistul pe scenă. Nu am însă nimic împotriva noilor suporturi media online de promovare a muzicii, atât timp cât vorbim de calitate artistică.

Florentin Streche: Cum reușești să faci trecerea și să acorzi timpul necesar în tripla ipostază: pianist, compozitor prolific și dirijor?

Matei Bucur Mihăescu: La vârsta de la 14 ani am înființat orchestra și corul CaMMerata (MM – cu trimitere la inițialele onomastice: Matei Mihăescu) care a reunit peste 100 de artiști instrumentiști și vocali, alături de care am susținut, sub bagheta mea dirijorală, numeroase concerte, în cadrul unor stagiuni muzicale pe marile scene bucureștene. Specificul acestei orchestre este că interpretează, în exclusivitate, compozițiile mele, dar și că este alcătuită din tineri virtuoși care au astfel ocazia, la rândul lor să își manifeste talentul. Și, fără falsă modestie, succesul unei astfel de echipe tinere se datorează și calitatea de lider a dirijorului.

Florentin Streche: Club M este asociația culturală pe care ai fondat-o și a cărei denumire provine din inițiala prenumelui Matei, la fel ca Muzică, Mozart. Și în afară de muzică, ești implicat și în alte activități sociale și politice cu impact în societate. Matei Mihăescu, te consideri un lider al generației actuale?

Matei Bucur Mihăescu: Datorită perioadei căreia îi sunt contemporan, am considerat că vreau și trebuie să mă implic atât în plan muzical, cultural, cât și din punct de vedere social. Am înființat un ONG pentru promovarea tinerilor performanți în domeniul artistic, cultural și nu numai. Această inițiativă este rezultatul experiențelor mele negative, al piedicilor pe care le-am întâmpinat în evoluția profesionala (instituțional, birocratic, financiar), de aceea am considerat că este important să ai propria contribuție la peisajul cultural tumultos pe care îl trăiesc toți tinerii. Activitatea ONG-ului, denumit Club M (https://www.facebook.com/ClubMRomania), este de mecenat, acoperind domenii dintre cele mai diverse: cultură, sport, medicină, diplomație. Organizat ca un hub pentru tineri, Club M identifică, susține și promovează tinerii talentați și motivați, de a-și dezvolta o carieră profesională de excepție în România, nu în afara țării, acolo unde se refugiază din păcate tot mai mulți. Sigur că ei ne pot reprezenta cu cinste și acolo, însă baza de susținere trebuie să pornească de aici, din țară, iar misiunea noastră este să îi descoperim și să îi susținem în construirea unui start-up. Pentru a fi un lider trebuie să fii un exemplu prin activitatea profesională și personală pe care o desfășori, etica proprie și valorile pe care le promovezi. De pildă, recentul eveniment organizat de Club M și MBM Cultural Productions la Casa Artelor „Dinu Lipatti”, din cadrul proiectului Stagiunea Valorilor, a evidential rolul pe care îl au artiștii în interacțiunea diplomatică dintre națiunile lumii, cât de importantă este activitatea lor de eliminare a distanțelor socio-politice printr-un limbaj universal. Această serie de evenimente, inițiată în urmă cu șapte ani, a fost foarte bine primită de publicul bucureștean, pentru că s-au îmbinat dezbateri din domenii de interes (diplomație culturală) cu momente muzicale susținute de artiști tineri și valoroși.

Florentin Streche: Acest domeniu al diplomației culturale este mai puțin cunoscut în România. Cum te-ai gândit la punerea în practică a unui concept care prespune un întreg efort instituțional?

Matei Bucur Mihăescu: Ideea mi-a venit în urma concertelor avute în multe centre culturale din întreaga lume, în Europa, mai ales. Am văzut cum este reflectată acolo valoarea artistului în relație cu propria țară și cu străinătatea. Valoare tradițională românească, și aici nu mă refer strict la cele populare, arhaice, este primită cu bucurie în afara granițelor, datorită particularității sale. Acesta este motivul principal pentru care am înființat Club M, ca organizație de promovare a acestor valori naționale în rândul publicului larg.

Florentin Streche: În afară de activitatea culturală intensă și focalizată, ești un tânăr implicat în politică, în valorile autentice ale Cetății. Care este starea lucrurilor și cum te implici din această perspectivă?

Matei Bucur Mihăescu: Consider că implicarea mea în politică este o necesitate, deoarece îi văd pe colegii mei de generatie destul de dezorientați. Nu este defel vina lor, deoarece sunt „atacați” și influențați informațional din toate zonele massmedia. Discernământul fiecăruia trebuie bine dezvoltat și sedimentat, spre a capăta capacitatea obiectivă de a analiza sursele, de a face alegeri în societate și în familie. Implicarea mea în politică este vocațională, întrucât proiectul meu politic este de a-i aduna pe tinerii care vor să se dezvolte personal și profesional în România, care vor să realizeze ceva esențial, dincolo de barierele instituționale și de generalizările rudimentare la adresa clasei politice. Tinerii nu vor să se implice în politica din cauza acestor prejudecați. Eu cred că activismul politic este important în societate, iar oamenii care practică asta trebuie stimați. Acest lucru se va întâmpla când oamenii vor veni pregătiți profesional și moral, în rolul de lideri ai societății.

Florentin Streche: În contextul actual, post-pandemic și de război, care ar fi piesa muzicală preferată, din creație proprie sau a lumii, pentru a ne salva, ca să fim mai buni?

Matei Bucur Mihăescu: Recomandarea mea și modelul meu muzical este J.S. Bach, de unde și pasiunea mea pentru muzica barocă. Aleg sursa Artei și Frumosului, care reprezintă „Arta fugii”, lucrare polifonică neterminată, cu o simbolistică aparte, reprezentativă în muzica clasică, un ideal la care trebuie să aspirăm cu toții, pentru a continua la același nivel de complexitate tot ce este lumea modernă. Lume care este ea, în sine, o polifonie.

Matei Bucur Mihăescu

 

CV artistic

Matei Bucur Mihăescu este considerat un nou brand românesc. În vârstă de 27 de ani, Matei Bucur Mihăescu este licențiat al Universității Naționale de Muzică din București, specializarea Dirijat orchestră și licențiat al Facultății de Științe Politice a Universității Naționale București. Ca muzician, este recunoscut ca un fenomen, un talent muzical complex, de excepţie. Cu o foarte bogată experiență de scenă, în calitate de pianist, compozitor și dirijor, Matei Bucur Mihăescu este supranumit ”Bagheta magică a muzicii clasice româneşti contemporane”. Repertoriul său ca solist – pianist acoperă peste 400 de ani de muzică, cuprinzând lucrări cu stiluri variate şi cu grad ridicat de dificultate din creaţiile compozitorilor clasici, moderni şi contemporani. Creaţia compozitorului Matei Bucur Mihăescu numără peste 400 de lucrări muzicale pentru pian, orchestră, cor şi diverse formule instrumentale precum și soliști vocali care au fost interpretate pe scene de primă mărime de către artişti de prestigiu.

Compozițiile sale acoperă stiluri variate de la clasic la muzică ușoară și muzică de film. Recitalurile şi concertele extraordinare, pe care le-a susţinut încă de la vârsta de 9 ani, au ridicat în picioare prestigioase săli de concerte din ţară şi din străinătate (Sala Mare a Ateneului Român, Opera Națională București, Teatrul de Operetă și Musical Ion Dacian, Sala de concerte a Radiodifuziunii Române, Muzeul George Enescu; Berlin, Londra, Varșovia, Veneția, Vilnius, Viena, Paris, Budapesta). În anul 2008 a înfiinţat şi lansat propria orchestră CaMMerata (cu doi de M de la Matei Mihăescu) la pupitrul dirijoral al căreia a reputat numeroase succese: Stagiunea muzicală CaMMerata; Festivalul Internaţional ,,George Enescu” (ediţiile 2011, 2013, 2017); concertul extraordinar, susţinut la Opera Naţională Bucureşti, în calitate de compozitor şi dirijor, la pupitrul propriei orchestre şi al Corului Naţional de Cameră Madrigal; proiectul original Concertarium. În cei peste 15 ani de carieră muzicală a lansat șapte CD-uri şi două videoclipuri cuprinzând creații muzicale personale. Au fost editate trei caiete de partituri la Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România cuprinzând o selecţie din compoziţiile proprii pentru pian solo. A compus muzica originală pentru un film de lungmetraj pentru copii, pentru o piesă de teatru co-producție româno-italiană și pentru două filme de lungmetraj realizate de Casa de producție a TVR: Circul Mateo și Apostolul Bologa (distins cu Premiul UNITER 2019).

În semn de recunoaştere pentru activitatea sa deosebită în domeniul artei interpretării pianistice și compoziției şi dirijatului a fost editat, de către Romfilatelia în parteneriat cu Poşta Română, un plic personalizat ,,Matei Bucur Mihăescu – pianist şi compozitor” şi i-au fost decernate Trofeul Casei de producţie Rollywood pentru muzică, Premiul de excelenţă al Uniunii Interpreţilor, Coregrafilor şi Criticilor Muzicali din România, Titlul de ,,ambasador al culturii românești în lume”- oferit de Ministerul Afacerilor Externe şi Asociaţia Partenerilor Corpului Diplomatic, Diploma de excelenţă pentru contribuţia de excepţie în domeniul creaţiei şi interpretării muzicale – oferită de ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, precum și Distincția George Enescu “în semn de înaltă apreciere a rezultatelor obținute în carieră și a exemplul personal dat generațiilor actuale și viitoare”.

Începând din anul 2010 se organizează, anual, Concursul de interpretare muzicală Matei Bucur Mihăescu – o adevărată pepinieră și rampă de lansare a tinerelor talente. Începând cu anul 2015 Matei Bucur Mihăescu lansează proiectul original Cavalerii Muzicii – Stagiunea Valorilor care are ca scop identificarea, susținerea și promovarea tinerelor valori autentice românești precum și premierea persoanelor fizice/juridice care au o susținută activitate de mecenat cultural. Modelul său de reușită în plan artistic i-a oferit lui Matei Bucur Mihăescu premisele pentru demararea unui alt proiect important și anume: realizarea unui parteneriat strategic al tinerilor români de pretutindeni prin care își propune susținerea, motivarea și promovarea acestora în scopul construirii unei Românii moderne – Club M.

2 thoughts on “Interviu – Matei Bucur Mihăescu: „….muzica există pentru a uni popoarele, nu pentru a le dezbina!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *