Toamna, anotimp al culesului de roade și al reculegerii interioare, se revarsă și în spațiul cultural prin evenimente ce poartă parfumul excelenței și al armoniei. „Stagiunea Valorilor – Ambasadorii Excelenței”, eveniment deja de tradiție în spațiul cultural bucureștean, aflat în al zecelea an de existență, ne-a confirmat că diplomația… culturală, arta și noblețea spiritului se pot întâlni sub același acoperiș, cel al Bibliotecii Metropolitane București. Stagiunea Valorilor este un proiect cultural inițiat de Club M, în persoana lui Matei Bucur Mihăescu. Acesta are ca scop principal educarea muzicală a tinerilor și promovarea talentelor prin organizarea unei serii de concerte de muzică ușoară și clasică, respectiv dezbateri ancorate în realitatea politico-socială.
Amfitrioana spectacolului a fost tânăra studentă la UNATC, secția Actorie, pe nume Bianca Hanu, care a lecturat poezia „Aș vrea să fiu cu tine într-o carte poștală„, scrisă de jurnalistul Marius Tucă. Uvertura muzicală a serii de 30 septembrie a.c. a reprezentat-o mica scenă învăluită de acordurile muzicii din mini-recitalul susținut de Matei Bucur Mihăescu. Pianistul, deja recunoscut pentru maturitatea interpretării sale, a deschis programul cu o forță expresivă ce a captivat imediat publicul. Tehnica sa sigură și frazarea plină de nuanțe au reușit să aducă frumosul și sensibilitatea. Interpretarea lui a fost clară și precisă, lăsând în același timp loc sensibilității.
Prezența generalului (r) Mircia Chelaru, prin cuvântul său, a adus un contrapunct prin gravitatea și reflecția asupra problemelor contemporane. Discursul său, articulat și pătrunzător, a depășit registrul festiv pentru a invita publicul la meditație asupra problemelor contemporane: criza de valori, fragilitatea educației, dar și responsabilitatea tinerilor în fața istoriei. Generalul a subliniat faptul că adevărata forță a unei națiuni nu stă doar în armată sau în politică, ci și – poate mai ales – în cultură, în educație și în arta care modelează conștiințe. Tonul său grav, dar cald, a reușit să creeze o punte între solemnitatea momentului artistic și realitățile lumii de azi. Pentru tinerii artiști prezenți, cuvintele sale au funcționat ca un apel la responsabilitate: talentul lor nu este doar un dar, ci și o datorie de a duce mai departe identitatea și demnitatea culturală a României.
Reveria muzicală a fost continuat de Ștefan Iordachi (clasa a IX-a), cu un moment de virtuozitate la violoncel – „Scherzo, op. 6” de J. Klengel, acompaniat de prof. Raluca Iordachi la pian. Explozia ritmică a lucrării a fost transformată de tânărul violoncelist într-o demonstrație de forță, dar și de finețe. Într-o piesă unde ritmul jucăuș se împletește cu intensitatea lirică, Ștefan a reușit să surprindă ambele fațete, cucerind publicul prin siguranța gestului muzical. În contrast cu exuberanța violoncelului, Andreea Amalia Vasile (clasa a XI-a, prof. Miruna Elena Vidican) a adus în scenă harpa celtică, instrument încă rar întâlnit în spațiul nostru cultural. Interpretarea lucrării Tre Brani Magici per Arpa Celtica de F. Rizza a creat o atmosferă de poveste. Fiecare acord a părut o picătură de lumină, iar publicul a fost invitat într-o lume de reverie și mister, unde delicatețea se întâlnește cu noblețea timbrală a instrumentului.
Secțiunea de canto a fost una dintre revelațiile serii. Andreea Petrescu a emoționat prin sensibilitatea piesei „Ich liebe dich” de Edvard Grieg, fiecare notă fiind o declarație lirică în sine. Ioana Petrescu a strălucit prin noblețea și dramatismul ariei „How beautiful are the feet” de G.F. Handel, cu un control vocal impresionant. Cele două surori au revenit împreună pe scenă pentru un duet memorabil: Buffo di due gatti de Rossini. Dacă momentele solo au fost marcate de lirism și dramatism, duetul a adus o explozie de umor și teatralitate. Publicul a răspuns cu aplauze entuziaste la jocul scenic și la parodia muzicală plină de farmec. Punctul culminant al serii a fost apariția Grupului coral BREVIS al Colegiului Național de Muzică „George Enescu”, dirijat de prof. Ana-Maria Tufeanu și acompaniat la pian de Mihnea-Anton Drăgoi. Ansamblul a început cu O occhi manza mia de Orlando di Lasso, o piesă renascentistă unde rafinamentul polifonic a fost pus în valoare prin echilibrul vocilor. Corul a demonstrat precizie, coeziune și o expresivitate care a surprins subtilitatea epocii. În încheiere, Trei valsuri pe versuri de Mihai Eminescu (muzica V. Timiș) a adus un plus de emoție și ancorare în cultura națională. Această lucrare a funcționat ca o punte între tradiție și modernitate, între poezia eminesciană și forța interpretării corale contemporane.
Programul variat, de la Händel și Grieg până la Rossini și creațiile originale ale lui Mihăescu, a demonstrat nu doar respectul pentru tradiția muzicală europeană, ci și curajul de a aduce ceva personal, autentic, în fața spectatorilor. Seara culturală desfășurată sub emblema „Ambasadorii Excelenței” a transformat scena într-un podium al junimii, al pasiunii și al profesionalismului artistic. Programul, alcătuit cu grijă, a oferit o varietate de momente muzicale: de la solouri instrumentale, la arii vocale și culminând cu energia corului. Totul a respirat armonie, disciplină artistică și entuziasm, într-un eveniment care a confirmat că viitorul muzicii românești se construiește cu răbdare și talent. În aplauzele publicului, „ambasadorii” și-au îndeplinit cu brio misiunea: a dărui frumusețe și a ne reaminti că muzica rămâne, întotdeauna, limbajul universal al excelenței.