Binka Zhelyazkova – Retrospectiva critică a unei regizoare de geniu (VI)

Un mare balon plutitor ajunge deasupra unui sat și atrage atenția țăranilor. La început, speriați de acest obiect apărut parcă de nicăieri, aceștia sunt în curând fascinați de frumusețea și de libertatea de mișcare incredibilă a acestuia. Și în curând își proiectează asupra lui toate fanteziile, așteptările și speranțele pe care le poate trezi o viață în sărăcie… Ei decid să-l urmărească și să-l captureze, dar balonul se dovedește incontrolabil…

Deși Zhelyazkova a fost acuzată de formalism de către cenzorii socialiști, ea nu a fost niciodată obsedată de stilul propriu-zis. Pentru ea, cinematograful a fost întotdeauna un mijloc de a comunica cele mai urgente și universale reflecții fără a cădea în senzaționalism. Atât de mulți cineaști din epoca socialistă au făcut carieră din a împărți viziuni despre moralitate într-un sistem binar, în care totul este împărțit în bine și rău – nici acest lucru nu a fost de interes pentru Zhelyazkova. Apogeul acestui amestec de umanist și filozofic care definește filmografia sa sau, mai bine zis, apogeul cinematografiei ca filozofie umanistă, este probabil reprezentat de cele două documentare pe care le-a filmat la închisoarea Sliven, ambele interzise, desigur, pentru că prezentau socialismul de stat în cea mai grotescă formă a sa. Nu numai că realizează un portret puternic al unei sumedenii de destine și chipuri de femei, dar încearcă să le ajute în și prin filme” – Yoana Pavlova (critic de film, fondatoare a Festivalists) și Eugénie Zvonkine (lector și cercetător în domeniul cinematografiei la Universitatea Paris 8).

Articolul nostru de Josiane Scoleri

Descoperirea azi a filmelor Binkăi Zheliazhkova este una dintre acele surprize minunate care îi încântă periodic pe cinefilii din întreaga lume. Filme pe care le credeam pierdute sunt readuse la viață, restituiri miraculoase – istoria cinematografiei este punctată de aceste momente de revelație neașteptată. În acest caz, este vorba despre o regizoare care, literalmente, reapare după decenii de cenzură și uitare. Și ce regizoare!

Balonul captiv este un film care nu încetează să uimească, de la genericul de început până la ultimul cadru. Cenzorii nu se vor lăsa păcăliți. Sub aparența sa de simplă fabulă, filmul se dovedește a fi în permanență ingenios, marcat de o libertate de ton și de o îndrăzneală formală care au puține șanse să treacă neobservate. Binka Zheliazhkova reușește performanța de a ne ține în priză cu o poveste despre un dirijabil perfect incongruentă, o poveste plină de răsturnări de situații neașteptate. Ea nu ezită să facă din balonul ei personajul principal al filmului, omniprezent pe ecran din momentul în care apare în minutul cinci. Chiar forma sa, o combinație între o balenă plutitoare și un zeppelin, este deja o aluzie la fantastic. Dar, mai presus de toate, regizorul valorifică la maximum natura hibridă a acestui obiect, un animal fabulos cu puteri de vorbire ocazionale, înzestrat în mod clar cu o personalitate proprie, cu vederi din aer, de la înălțimea balonului, unde agitația activității umane pare anecdotică. Oscilăm între fabula metaforică și povestirea mitologică, ceea ce ne permite să abordăm numeroase subiecte. Iar Binka Zheliazhkova nu se abține.

Balonul nostru și sforile sale sunt folosite pe rând pentru a expune întreaga paletă de impulsuri umane: frică, invidie, gelozie, prostie, mândrie, credulitate, instinct gregar, vanitate, totul este acolo. Iar sătenii, cu siguranță, nu se aleg cu nimic mai bun din isprăvile lor. Dar Binka Zheliazhkova știe cum să mânuiască satira, iar noi râdem cu poftă de absurditatea acțiunilor unor oameni care încă pleacă de bunăvoie la război, cu armele în mână, fără să știe unde se duc. Situațiile sunt adesea doar un pic suprarealiste și devin cu ușurință grotești. Scena cu măgarul este un exemplu în acest sens, cu un crescendo fără cusur, până la cea mai incandescentă absurditate. Se simte clar o legătură între umorul din toate aceste țări est-europene, unde Nasr Eddine Hodja își arată rapid fața sub înfățișarea bravului soldat Schweik. Însă regizoarea nu se mulțumește doar să ne facă să râdem, ci își continuă ideea și își construiește filmul pas cu pas, sau mai bine zis cadru cu cadru. Filmul alb-negru este foarte luminos, cu foarte puține nuanțe de negru adevărat. În schimb, ne aflăm într-o gamă infinită de griuri și alburi, în care doar fețele bărbaților ies în evidență, iar camera de filmat se oprește voit asupra lor. Această galerie de portrete amintește de Brueghel, prin vivacitatea expresiilor și mobilitatea corpurilor. Tușele sunt mai luminoase, mult mai puțin contrastante, mai puțin expresioniste decât cele ale școlii sovietice, iar tonul este, de asemenea, mai puțin dramatic. Aici predomină latura comică. Acesta este, de asemenea, cu siguranță, ceea ce face din Balonul captiv un film atât de unic printre filmele care au apărut dincolo de Cortina de Fier în acei ani (cu excepția câtorva filme cehești, inclusiv amuzanta parodie western Jo Limonade, realizată cu trei ani mai devreme). Filmul provoacă un sentiment de bucurie pe măsură ce se desfășoară, fiecare răsturnare de situație fiind mai încântătoare și mai surprinzătoare decât cea precedentă. Întâlnirea inevitabilă cu locuitorii din satul vecin este un alt exemplu. După înjurături abundente adresate de la distanță, vine în sfârșit lupta corp la corp, coregrafiată ca un balet contemporan à la Pina Bausch.

În evoluția poveștii, trecem de la micul microcosmos al comunității la ciocnirea cu „ceilalți”, dintre care unii dintre ei se aseamănă bineînțeles ca două picături de apă. În acest moment ne dăm seama că Balonul captiv nu este o succesiune de schițe amuzante, ci un întreg care are ambiția reală de a explora relațiile umane. Apoi, ca o gură de aer proaspăt, vine scena splendidă a femeilor surprinse în baie de … balonul care zboară deasupra râului, iar relațiile bărbat/femeie fac parte integrantă din această încercare de sociologie a absurdului. Totuși, Balonul captiv este mai mult decât această dimensiune burlescă. Binka Zheliazhkova introduce imediat personajul enigmatic al tinerei fete care fuge, care revine la intervale regulate în film. Singură, în timp ce toți ceilalți sunt încă în grup, mută, pe cât de vorbăreți sunt ceilalți, nu știm nimic despre ea sau despre motivele cursei sale nebunești. Încă o dată, imaginile sunt foarte frumoase, iluminate cu pricepere, alternând între planuri largi ale peisajului arid, planuri strânse ale figurii fragile a actriței și prim-planuri ale chipului ei. Și pentru că regizoarea nu se dă în lături în a fi îndrăzneț, o haită de câini dezlănțuiți o urmărește pe tânără, lătratul lor fiind subtitrat și dialogul lor atât de asemănător cu ceea ce spuneau bărbații mai devreme. De asemenea, în aceeași măsură, sătenii din ambele sate încep să latre când o descoperă pe tânără. Dar ceea ce este poate și mai uimitor în acest film sunt nenumăratele momente de poezie, ca tot atâtea pietricele din Degețica, care par să apară de nicăieri: sperietorile de ciori acoperite cu zdrențe, schimbate brusc în cămăși albe impecabile, care dansează mai întâi pe acorduri de felinare, înainte de a mărșălui în ritmul muzicii militare, sau bărbații care se ascund în spatele unor floarea-soarelui uriașe, pentru a încerca să își ascundă minciunile de balonul care oricum plutește deasupra lor.

Filmul debordează de idei cu privire la mizanscenă. Și pentru că ne aflăm în această parte a Europei, nu putea lipsi o fanfară care îi face pe toți să danseze, inclusiv balonul, desigur! Muzica – și coloana sonoră – joacă un rol esențial în film, fiecare acțiune având culoarea sa muzicală: muzica și cântecele populare alternează cu muzica militară și cântecele de luptă, până la atacul final al cavaleriei care va vedea imaginea minunatului balon și cea a tinerei fete contopite brusc, ca două embleme ale libertății doborâte în aer. Binka Zheliazhkova își permite luxul de a ironiza autoritatea, ordinea și disciplina oarbă pe tot parcursul filmului. Dar dacă țăranii erau ridicoli în încercările lor stângace de a reproduce ceea ce au fost învățați dintotdeauna, armata care intervine pentru scurt timp, la final, este cu adevărat periculoasă. Toate aceste fantezii iconoclaste i-au adus filmului 22 de ani de izolare.

Pe internet

Binka Zheliazhkova s-a născut la Svilengrad la 15 iulie 1923. S-a alăturat de foarte tânără mișcării de tineret antifasciste în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Această experiență avea să îi influențeze întreaga carieră viitoare. A studiat regie la Academia de Teatru din Sofia și, pentru scurt timp, la VGIK din Moscova. A început să lucreze ca asistentă a regizorului Anton Marinovici, la studiourile Boyana din Sofia, și a realizat primul ei film, Viața curge încet, în 1957. Viziunea ei despre foștii combatanți și partizani aflați acum la putere a nemulțumit autoritățile și a dus la interzicerea filmului prin decret timp de 30 de ani. În ciuda dificultăților de producție (alte patru filme ale sale au fost interzise), a reușit să realizeze un film inovator, inspirat de Noul Realism italian și de Noul Val francez. Am fost tineri evocă un alt episod al Rezistenței bulgare. Balonul captiv analizează reacțiile țăranilor dintr-un sat bulgăresc în timpul războiului, când un balon de baraj apare de nicăieri. Ultimul cuvânt, care prezintă ultimele zile a șase femei prizoniere politic în așteptarea execuției, a fost prezentat în competiție la Cannes, în timp ce Piscina, un fel de Jules și Jim din Est, a câștigat Ursul de Argint la Festivalul de la Moscova. La majoritatea filmelor sale colaborează cu soțul ei, Hristo Ganev. Stilul său metaforic și poetic o apropie de marii autori ruși, precum Andrei Tarkovski. Temele sale denunță cultul personalității și marchează poziția sa împotriva represiunii revoltei maghiare, a războiului din Vietnam și a mișcărilor feministe din anii 1970, precum și viziunea sa lucidă asupra sfârșitului regimului socialist. Această femeie curajoasă și cineastă devotată a reușit să lase o mărturie importantă a vremii sale, în ciuda dificultăților pe care le-a implicat realizarea filmelor sale. Binka Zhelyazkova a murit la Sofia, la 31 iulie 2011.

„Poate fi o surpriză faptul că Binka Zhelyazhkova, o cineastă majoră și o figură emblematică a Noului Val bulgar, a fost descoperită atât de târziu, cu excepția câtorva festivaluri, în special cel de la La Rochelle din 2022. Datorită Malavida, care lansează două dintre filmele sale, și documentarului pe care i l-a consacrat Elka Nikolova în 2006 (Binka: a spune o poveste despre tăcere), sperăm că acest studiu va repara în sfârșit această nedreptate.

După cum subliniază Eugénie Zvonkine, cinematograful anxietății morale în fostele țări comuniste a apărut abia în anii 1960, ceea ce face ca Binka Zheliazhkova să fie una dintre primele cineaste care au criticat diferența dintre ideologia marxistă și realitatea sistemului sovietic aplicat în țările surori.

Aceasta este o chestiune importantă. Este vorba despre moștenirea idealurilor rezistenței. Ce rămâne din utopiile tinereții în viețile adulților care au intrat în jocul politic? Dacă, dincolo de importanța sa istorică, Viața curge încet (1957), primul său lungmetraj, ar putea părea încă foarte îndreptățit în raport cu opera care va urma, cu Am fost tineri (1961), Binka Zheliazhkova trece la o viteză superioară, lirismul nu mai este conținut: ea se lasă la voia întâmplării. Dar primul lucru care iese în evidență este folosirea impresionantă a spațiului de către regizoare, cu cadre care străbat acest orășel pentru a-l transforma într-un teatru în aer liber…

… Schimbare de ton și de decor pentru fabula „Balonul captiv” (1967), adaptare după un autor bulgar considerat atipic, văr al filmelor cehoslovace din Primăvara de la Praga. Un balon militar de observație (în cea mai patriarhală formă falică, de unde și câteva defecțiuni care provoacă gaguri) plutește în derivă prin peisajul rural al unui stat imaginar cu o putere omniprezentă. Urmează o urmărire cinematografică corală în care balonul este personajul principal și idealul tuturor proiecțiilor, a doua fiind o tânără pe fugă, o alegorie care continuă tema tineretului, și poate reprezenta și coșmarul unei autoare aflată într-o situație incomodă în propria țară (este admirată și recunoscută, dar nu și apărată).

Forma filmului va fi o lungă cavalcadă în stilul cinematografiei mute, dar aici ritmul este dat de dialoguri încântătoare și de un joc actoricesc deliberat excesiv, în concordanță cu amploarea proiectului. Acest meci de box al condiției umane, al comportamentului de haită și al relațiilor de putere, glorifică libertățile individuale și, încă o dată, nu ar putea fi prezentat liber în stadiul actual în Bulgaria, chiar dacă a fost recunoscut în țările socialiste și în festivaluri”. (culturopoing.com)

„Umbrele, luminile, privirea, revelația – toate acestea sunt fenomene prezente în țesătura narativă și formală care ne fac să credem că cel de-al doilea film al său, Am fost tineri, este mai mult decât o simplă retrăire a angajamentului ideologic al regizoarei; este o operă cu intenții ambițioase, în primul rând o veritabilă problematizare a artei cinematografice.

Acest lucru este confirmat de Balonul captiv (1967), al treilea film al Binkăi Zhelyazkova. Filmul de tip fabulă are toate ingredientele necesare pentru a explora paleta largă de posibilități metaforice care caracterizează cinemaul. Țăranii care locuiesc într-un sat izolat sunt brusc atrași de apariția unui balon zburător care seamănă izbitor de mult cu o rachetă sau… un pește… dacă nu cumva este vorba de altceva. Speriați la început, țăranii asociază balonul cu o amenințare divină. Apoi, țăranii își transformă rapid temerile în speculații, atribuind balonului calități care țin atât de fantezie, cât și de posibilitatea concretă de a le schimba cursul vieții. Țăranii plănuiesc să prindă balonul, dar acesta zboară în voie, din nu știu ce motiv. Pentru a pune mâna pe el, trebuie să îl urmărească și să părăsească satul.

Aflat în afara timpului, Balonul captiv folosește tonuri asociate în mod tradițional cu poveștile picarești sau cu realismul magic. Căci balonul este o apariție abstractă la fel de incongruentă ca și amintirile lui René Magritte, care au modelat o personalitate marcată de prezența extraordinarului în banal (ne amintim de accidentul în care un balon cu vele a eșuat pe acoperișul unei case vecine, redefinind liniile arhitecturale ale acesteia). Nedumerirea care urmează apariției balonului pe cerul ținutului bulgăresc acționează ca o inserție în narațiune a unui element care contrazice normalitatea vieții cotidiene, pentru a trezi mințile țăranilor și a-i conduce pe calea gândirii și a întrebărilor. Balonul este o figură dialectică, amintind cu fiecare apariție a sa de conflictul (frică și dorință) care bântuie mintea țăranilor, dar este și o deschidere către posibil.

Pentru a fi completă, experiența inițiatică pe care o promite urmărirea balonului trebuie trăită atât fizic, cât și psihologic. Și astfel începe o călătorie plină de încercări și necazuri. Există obstacole evidente: o pădure, un dublu, necunoscutul, câmpiile pustii… În cadrul grupului, condiția umană se individualizează. Fiecare reacționează în funcție de personalitate și de mediul familial. Așadar, balonul este și un revelator. El dezvăluie diferențele pe care, atunci când individul știe să le îmblânzească, colectivitatea să le depășească și să le ignore, să le hrănească și îmbogățească. Pentru că trebuie să fim conștienți de diferențele noastre față de ceilalți, pentru ca aceste discrepanțe să se transforme în armonie între indivizi…” (splitscreen-review.fr)

„Binka Zhelyazkova este creatoarea unui cinematograf politic puternic. Proiectate pentru prima dată în Franța în 2021, în cadrul celei de-a cincea ediții a festivalului „Un weekend à l’est” (Un week-end în est), cele două filme ale acestei regizoare bulgare, pe care Malavida le readuce la viață, par a fi comori care au fost ascunse prea mult timp. Născută la Svilengrad în 1923, Binka Zhelyazkova a intrat de foarte tânără în rândurile mișcării de tineret antifasciste, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Experiența care avea să îi servească drept reper pentru cariera sa, care a început la sfârșitul anilor 1950. Realizarea filmelor sale îndrăznețe din punct de vedere vizual a fost împiedicată de regimul comunist autoritar – un sistem politic ale cărui excese le-a denunțat.

Opera ei a avut parte de o receptare împărțită. Pe de o parte, recunoaștere în străinătate – nominalizări la festivalurile de la Montreal, Moscova și chiar la Cannes, unde a fost prezentat în 1976 filmul Ultimul cuvânt, despre șase prizoniere politic care așteptau să fie executate -, iar pe de altă parte, cenzură în propria țară, unde opera ei a fost interzisă prin decret timp de treizeci de ani (până în 1990, anul care a marcat căderea regimului comunist). Cineasta, care a murit în 2011, a militat toată viața împotriva tuturor formelor de represiune, participând la revolta maghiară, la războiul din Vietnam și la mișcările feministe din anii 1970…

În această poveste halucinantă, regizoarea explorează din nou traumele celui de-al Doilea Război Mondial în țara sa. Ea ne duce într-un ținut fictiv în care țăranii pornesc să urmărească un balon militar care planează deasupra ochilor lor. Groaza lor face loc unei fascinații obsesive… Aici, realismul cochetează cu oniricul, cu coșmarul, în maniera unui film de Federico Fellini. Balonul le vorbește țăranilor cu o voce tânguitoare și devine o entitate aproape vie, câinii comunică prin lătratul lor ca și cum ar fi oameni, o tânără îngrozită aleargă frenetic prin munți, rufele prind viață ca niște sperietori de ciori minunate, o fanfară apare de nicăieri…

Aceste elemente indică modernitatea și puterea metaforică a cinematografiei Binkăi Zhelyazkova, care se inspiră din canoanele neorealismului italian, cu modul său arid de a descrie viața de zi cu zi și de a îmbrățișa tragismul realității fără artificii. În acest haos absurd se ascunde un mesaj subliminal: balonul devine motivul idealurilor promise de regim, precum o societate egalitară și cu perspective. Confruntați cu aceste promisiuni încălcate, bărbații își redobândesc violența insidioasă, pe care regizorul preferă să o sugereze prin elipse. În ciuda represiunii, cineastul reușește să transmită, în spatele acestei fabule ubuiste, o mărturie puternică despre disperarea și deznădejdea unei epoci întunecate.” (troiscouleurs.fr)

Balonul captiv„, scris de Yordan Raditchkov (adaptare după opera omonimă), arată cum un imens balon zburător dă peste cap un sat izolat (dar aflat pe același fus orar cu Europa Centrală).

Când a fost lansat primul ei lungmetraj, Viața curge încet, Binka Zhelyazkova a suferit un recul violent din partea instituțiilor. Am fost tineri trebuia să îi reabiliteze reputația, punând lucrurile la punct. Cu toate acestea, regizoarea continuă să exploreze viziunea sa oarecum defetistă asupra idealurilor politice, confruntându-le cu o realitate dură. Micul grup de tineri continuă să eșueze în misiunile lor, fie din cauza ghinionului, fie din cauza lipsei de atenție. Regizoarea pune accentul pe tinerețea lor și arată amărăciunea unui astfel de sacrificiu în ciuda voinței lor politice. Mizând pe o confruntare totală (lumină/întuneric, prieten/inamic, iubire/cauză), cel de-al doilea lungmetraj al Binkăi Zhelyazkova dovedește o ambivalență care nu trebuie să fi fost pe placul regimului socialist. Oare chiar merită să mori pentru o cauză? Regizoarea nu se hotărăște, ci adoptă o viziune tragică: tinerii sunt interșanjabili, dar cauza rămâne.

Ca un răspuns la cenzura (din nou) celui de-al doilea film al său, regizoarea a decis să pună cărțile pe masă și să treacă direct la o critică a opresiunii cu Balonul captiv. Un film comic, o farsă caustică, un fals vodevil, acest al treilea lungmetraj strălucește prin dimensiunea sa morală. Și totuși, nu este decât un modest balon care zboară deasupra unui sat modest. El simbolizează multe lucruri, în ochii sătenilor. De la spionaj (filmul este plasat în timp de război) la simpla libertate, acest balon devine punctul de interes principal și îi transformă pe oamenii care îl urmăresc într-o haită haotică. Puterea de proiecție a balonului (întrebarea este dacă îl vor pentru ei înșiși sau pentru ca acesta să fie util altora) este dantescă și îi duce pe cei din micul grup până la marginea ținutului lor. Verva și umorul lor nu pot ascunde tristețea care înconjoară acest balon. Fie că simbolizează libertatea sau doar un obiect de posedat, cât de disperați sunt oamenii pentru a realiza toate aceste extravaganțe? Secvența finală, în care asistăm la dezmembrarea balonului de către poliție, este cutremurătoare, ca și cum am fi martorii unei represiuni violente (camera nu părăsește niciodată cuțitele care sfâșie țesătura și îi privează pe oameni de atracția lor). Balonul captiv agravează raportul de forțe și este chiar mai tragic decât Am fost tineri în anumite privințe. Nevoia de a poseda și de a oprima oamenii este arătată în toată splendoarea și decadența ei.

Un singur aspect misterios persistă în Balonul captiv: acea tânără ciudată care urmărește și ea balonul. Spre deosebire de ceilalți, ea nu are nicio dorință de a avea bunuri. O secvență sublimă de la mijlocul filmului o arată pe această eroină într-un fel de vals cu balonul, singurul personaj (alături de fetița de la început) care se minunează de el. Se spune că această tânără ciudată o simbolizează chiar pe Binka Zhelyazkova. Acest personaj a fost adăugat în ecranizare și nu există în opera originală. Poate că ea chiar o simbolizează pe regizoare, dar poate că, de asemenea, avea nevoie, de dragul narațiunii, de un personaj care să devină contrapunctul bărbaților, un personaj care să contemple amploarea pagubelor și să fie suficient de vulnerabil pentru a se teme de ele.

Balonul captiv se sustrage unei anumite logici vizuale și este plin de idei nebunești. Balonul vorbește, la fel ca și câinii. Bărbații se pot auzi în ciuda distanței. De la „foto-romanul” lui Chris Marker, până la gesturile mai eliberate și mai grandilocvente ale cinematografiei mute, Binka Zhelyazkova dă dovadă de o îndrăzneală formală deosebită, ceea ce contribuie în mare măsură la calificarea stilului său drept „expresiv și avangardist”. Este clar că nu am mai văzut niciodată un astfel de film și că va fi greu de egalat. De asemenea, este cert că această muncă vizuală face ca filmul să nu poată fi citit prea ușor, ca și cum regizoarea ar fi vrut să păstreze o parte din mister, o parte din incertitudinea cu privire la înțelegerea noastră totală asupra filmului.” (fuckingcinephiles.blogspot.com)

FILMOGRAFIE:

1. Zhivotut si teche tiho… aka Viața curge încet… (1957)
2. A byahme mladi aka Am fost tineri (1961)